Az alkoholmeghajtású elektromos roller esete a Kúriával

Van az az izé… ami úgy néz ki, mint a Csillagok háborújából szalajtott protézis; lábra rögzíthető, görbe, rugós, de hét métert lehet vele ugrani előre és öt métert magasra. Meg van az a bigyó… ami olyan mintha a Vasemberről lopták volna le; az ember a hátán hordja, valamit kifúj belőle a föld felé, és a karon lévő fújókával irányíthatja, akár tíz méter magasságban is. Namármost, ha a budapesti közlekedésben egy ilyen izé találkozik egy olyan bigyóval három méter magasan a közút felett, nos, akkor a KRESZ nem szól egy árva szót sem. Sem arról, hogy mit csinál izé és bigyó az utak felett, sem arról, hogy ki a hibás ütközés esetén. A Csillagok háborújás ugróprotézist viselő, aki elmulasztotta a kellő körültekintést, mármint csak körül tekintett, de nem tekintett fölfelé? Vagy a Vasemberes rakétameghajtású, aki szó szerint lenézte a pattogó vukit, de nem nézte ki belőle, hogy az útjába kerül? Az Erő legyen a Bosszúállókkal, akik tudják erre a választ, de nem én.

Nem szívesen lennék jogalkotó, aki/ami még alig gyürkőzött neki az elektromos roller szabályozásának, máris itt van az önvezető jármű, meg az összes rohadt találmány, amit agyament sci-fi-szerzők találnak ki, mérnökök meg megvalósítanak, hogy Elon Musk csípné meg őket! Így nem csoda, hogy szegény jogalkotó egyik szabályozással sem jut előrébb. Mire végiggondolja, hogy a járdán vagy az úttesten hajthasson-e az elektromos roller ezerrel, már itt is az etilalkohollal hajtott elektromos roller kérdése. Mármint a vezetőt hajtja az etilalkohol, a vezető meg hajtja az elektromos rollert, és ezen alternatív meghajtások addig cikáznak a közúton, míg rendőrbe nem csapnak le nem csap rájuk a rendőr, hogy föltegye nekik az univerzális nagy kérdést: ez most járművezetés ittas állapotban vétségének minősül-e avagy sem. A józan ész azt diktálja, hogy az egyensúlyozás művészetén alapuló közlekedési eszközre ne szálljunk föl részegen, ám Hofi Gézát idézve: a lét határozza meg a tudatot, ha megisszuk a lét, a tudat elmegy.

Az ügyészség a vádlottat megvádolta, a járásbíróság felmentette, a másodfokú ügyészség a fellebbezést fenntartotta, a törvényszék meg az elsőfokú ítélet felmentő rendelkezését tartotta fenn. A járásbíróság ugyanis az elektromos roller, mint járműkategória fogalmát, besorolhatóságát az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 1. számú függelék II. fejezete, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet, továbbá a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet, valamint a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló az Európai Parlament és a Tanács 2013. január 15-i

168/2013/EU rendelet alapján vizsgálta, azonban az elektromos roller tekintetében ezen utóbbi jogszabály alkalmazása nem merül fel, mert a rendelet hatálya nem terjed ki a rollerre és az elektromos rollerre sem. A KRESZ alapján az elektromos roller egyik járműkategóriába sem sorolható be, a KÖHÉM rendeletek alapján pedig az elektromos rollerrel kizárólag járdán lehetne közlekedni (lásd: Elektromos gyalogos).

Ilyenkor szokott a vádlott szerényen mosolyogni, és arra gondolni, micsoda ösztönös zseni is ő, hogy amíg a rollere be volt dugva a konnektorba, addig ő rácsatlakozott a töltőre a bárpultnál… kompatibilisen KÖHÉM és Európai Parlament és Tanács rendelettel.  De ekkor jött az ünneprontó ügyészség, és kijátszotta a felülvizsgálati kártyát. Ennek kapcsán pedig a Kúria kimondta, hogy KÖHÉM ide vagy oda, az elektromos roller is csak olyan, mint a villamos; ha nem is gépjármű, de gépi meghajtású jármű, amelynek közúton szeszes italtól befolyásolt állapotban történő vezetése megalapozhatja a járművezetés ittas állapotban bűncselekményét.nek megállapítását. (Lefordítva: HA ITTÁL, NE VEZESS ELEKTROMOS ROLLERT (SEM), BAKER!)

Jó, hogy a Kúria az ügyészséggel karöltve megoldotta az ügyet, és így nem merült (jog)alkotói válságba hazánk. Föl kell hívni azonban a figyelmet, hogy mindent mégsem oldhat meg a jogalkalmazó a jogalkotó helyett.

Most olvastam, hogy kifejlesztették a cipőre húzható „Moonwalker”-t; egy MI-vel ellátott, akkus eszközt, ami feltöltés után másfél órán és mintegy tíz kilométeren át segít a járásban. Ezen gépi rásegítéssel 11 km/h sebességet lehet lazán sétálni!  Atyavilág! Ha ez így folytatódik, ittasan már gyalogolni sem lehet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük